Maurice Abcarius, kunst en de kracht van het noodlot

Maurice Abcarius, kunst en de kracht van het noodlot

Blocks 2, Maurice Abcarius.

Maurice Abcarius, kunst en de kracht van het noodlot

Zonder titel, Maurice Abcarius.

Op zeer jonge leeftijd speelde hij al viool en saxofoon. Gedurende zijn adolescentie verruilde hij deze muziekinstrumenten voor de graffiti spuitbus en voorzag onder de namen Sky en Vesuvius tunnels, fabrieksmuren en aquaducten graag van een kleurtje. Soepel slaagde hij erin deze activiteiten te combineren met de opleiding International business and management, die hij succesvol wist af te ronden.

Met de kennis van nu valt eenvoudig te constateren dat deze studie slechts een korte dwaling was in een van kunst doordrenkt bestaan. Want na zijn opleiding ontvlamde bij de Leidse kunstenaar Maurice Abcarius al  snel een onstuitbare passie voor de schilderkunst. Ik ging voortdurend naar musea om onder meer het werk van Karel Appel en Herman Brood te bekijken.[1] Dat inspireerde mij! Een kunstopleiding heb ik echter nooit gevolgd. Daarom mag men mij gerust een autodidact noemen

Over de honderd schilderijen heeft hij inmiddels gemaakt.[2] En sinds 2004 vinden er ook exposities van zijn werk plaats, veelal onder de moederlijke vleugels van pop-up galerie Beeldschoon.[3] Mijn kleurcombinaties worden geprezen. Daar ben ik trots op. Maar in wezen beleef ik mijn kunstwerken toch als een probeersel, meer niet.

Jacob Kanbier en Angela Robson zijn Leidse kunstenaars die hij zegt te bewonderen.[4] Zo schilderen als Kanbier gaat me nooit lukken, maar mooi is het wel! Als Robsons zeegezicht Bestemming onbekend ter sprake komt, wordt hij ronduit lyrisch. Dat bootje! Met dat bootje erop! Daarmee maakt ze dat doek helemaal af.[5]

 

De kunst der kunsten

Shake it, don’t break it, Maurice Abcarius.

En toen prangde plots het verlangen naar de liefde van zijn jeugd… De hunkering om muziek te maken, bedwelmde hem. Het valt, naar mijn smaak, allerminst uit te sluiten dat de muze Euterpe hieraan debet is geweest.[6]

Dankzij haar heeft Abcarius intussen meer dan vijfentwintig albums gemaakt, allemaal in het dance-genre.[7] Het is misschien apart om tegen je te zeggen. Maar in Noordwijk is er de meeste belangstelling voor mijn muziek. Het kan dat de disco’s daar een rol in hebben.

Zonder muziek zou het leven een dwaling zijn. En ik geloof alleen in een God die kan dansen.[8] Deze bekende uitspraken van Friedrich Nietzsche legde ik hem vol verwachting voor. Hij beaamde ze met een veelzeggend, ironisch knikje en vervolgde daarna zijn verhaal.

Mijn muziek is al in veel landen op de radio te horen geweest. Sinds januari 2018 sta ik onder contract bij de Amerikaanse muziekmaatschappij Rehegoo. Van hen heb ik de toezegging gekregen dat ze mijn albums wereldwijd  gaan promoten. [9]  Ik ben zo benieuwd wat dat gaat opleveren.

Depeche Mode, Moby en Boris Brejcha beschouwt hij als zijn belangrijkste inspiratiebronnen.[10] Perfectionisme is me in muzikaal opzicht bepaald niet vreemd. Misschien luister ik daarom weinig naar mijn eigen muziek, op het nummer Southern comfort na. Want dat is lekker zwoel. Muziek moet trouwens op zijn tijd ontregelen. Er moet ook iets vreemds gebeuren. Het mag zelfs iets lugubers hebben.

Volgens Arthur Schopenhauer is muziek de kunst der kunsten. [11] Het wezenlijke van het bestaan wordt naar zijn idee door de muziek geraakt en valt zelfs daarmee samen. Alle andere artistieke uitingen waren in zijn ogen slechts schaduwen. Dit klinkt allemaal prachtig en diepzinnig, natuurlijk! Ik moet echter verder met dit artikel en beperk me met behulp van een noot derhalve tot enkele verwijzingen over dit onderwerp.

 

Fatum en vergankelijkheid

De digitale muziekmaker zegt een fascinatie voor het fatum te hebben. De noodlottigheid wist de dichtende Leidse hoogleraar Pieter van Eyk, iets minder dan een eeuw geleden, fraai vorm te geven gezien zijn fameuze De tuinman en de dood. In dit gedicht probeert namelijk iemand uit alle macht zijn levenseinde te ontlopen. Het vergeefse van dit streven zal evenwel geen sterveling verrassen.[12]  

Volgens Abcarius kan het thema der vergankelijkheid ook in zijn eigen kunstuitingen worden terug gevonden. In zekere zin is het leven een ziekte tot de dood.[13] Maar ik laat me niet makkelijk klein krijgen. Zo lang het gaat, werk ik gewoon stug door! 

 

 

Zonder titel, Maurice Abcarius.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Noten

[1] https://nl.wikipedia.org/wiki/Karel_Appel;  https://nl.wikipedia.org/wiki/Herman_Brood .

[2] https://nl.pinterest.com/GalerieBS/maurice-abcarius/?lp=true.

[3] http://galeriebeeldschoon.nl/de%20kunstenaars/maurice%20abcarius.html.

[4] https://nl.wikipedia.org/wiki/Jacob_Kanbier; http://www.doriandoliveiradandyisme.nl/angela-robson-en-realiteit-kleurenbom/.

[5] 

Angela Robson, Bestemming onbekend, 2016.

[6] http://webmaidensgrimoire.blogspot.nl/2014/08/de-negen-muzen.html; https://nl.wikipedia.org/wiki/Muzen;  https://nl.wikipedia.org/wiki/Euterpe_(muze).

[7] https://soundcloud.com/maurice-abcarius; https://plus.google.com/107681597765443358032; https://www.spinninrecords.com/talentpool/track/166748-bubble-dub-feel-good/; http://www.thecicc.com/pages/maurice-abcarius.html; https://nl.wikipedia.org/wiki/Dance.

[8] https://www.goodreads.com/quotes/7887-and-those-who-were-seen-dancing-were-thought-to-be; http://www.faena.com/aleph/articles/wonderful-advice-from-socrates-and-nietzsche-dance-dance-alone/; https://youtu.be/6emvHB5T0Ok; http://www.thenietzschechannel.com/quotes/popular-quotes.htm;

 

 

 

 

[9] Reheegoo werd in 2014 opgericht door de Italiaan Marco Rinaldo. Vreemd genoeg kon ik via Google niets vinden over de topman van dit bedrijf. Het is echter niet aan mij om dit verder uit te zoeken! Wel schijnt deze organisatie zeer snel te groeien, afgaande op hun eigen cijfers. Zie verder   http://www.rehegoo.com/; https://www.corporationwiki.com/p/2gcxxo/marco-rinaldo; https://www.instagram.com/p/BenG7w1hTFz/

[10] https://en.wikipedia.org/wiki/Depeche_Mode; https://nl.wikipedia.org/wiki/Mobyhttps://de.wikipedia.org/wiki/Boris_Brejcha; http://www.borisbrejcha.de/biographie/.

[11] https://www.roger-scruton.com/about/music/understanding-music/184-german-idealism-and-the-philosophy-of-music; https://books.google.com/books/about/Music_for_the_Superman.html?hl=nl&id=ilwnDwAAQBAJ; https://books.google.com/books/about/Metaphysical_Song.html?hl=nl&id=Or46P1PEWFgC; https://harpers.org/blog/2010/02/schopenhauer-music-before-the-dawn/; https://philosophynow.org/issues/108/Music_in_Philosophy; https://plato.stanford.edu/entries/schopenhauer-aesthetics/#Bea; https://www.brainpickings.org/2016/04/28/schopenhauer-on-the-power-of-music/.

 

[12] https://nl.wikipedia.org/wiki/Pieter_Nicolaas_van_Eyck; http://lyricstranslate.com/nl/ispahan-isaphan.html; http://johnirons.blogspot.nl/2015/12/plagiarism-in-poetry-translation-case.html.

[13] Verwijzing naar een boektitel van de negentiende-eeuwse Deense denker Søren Kierkegaard. Zie http://8weekly.nl/recensie/boeken/sa-ren-kierkegaard-anti-climacus-de-ziekte-tot-de-dood-zonder-hemel-geen-land/; https://www.lucepedia.nl/dossieritem/kierkegaard-sren/de-ziekte-tot-de-dood; http://www.kierkegaard.nl/kierkegaardjoakimgarffbronkhorst.htm; http://www.frieschdagblad.nl/index.asp?artID=42768.

 

Reageren is niet mogelijk.